Suchen und Finden
Service
Philosophy, Phenomenology, Sciences - Essays in Commemoration of Edmund Husserl
Carlo Ierna, Hanne Jacobs, Filip Mattens
Verlag Springer-Verlag, 2011
ISBN 9789400700710 , 738 Seiten
Format PDF, OL
Kopierschutz Wasserzeichen
Contents
6
Preface
9
Acknowledgements
12
Part I The Nature and Method of Phenomenology
13
Husserl on First Philosophy
14
1. Husserl and the perennial issues of philosophy
14
2. Some remarks from Leo Strauss
19
3. Husserl and the sciences
25
4. The modern subject: political and epistemological
29
Bibliography
33
Le sens de la phénoménologie
35
§ 1. Le phénomène de la phénoménologie et ses difficultés chez Husserl.
35
§2. Introduction à une phénoménologie non standard1
43
Transzendentale Phänomenologie?
50
1. Die Phänomene der Phänomenologie
52
2. Husserls transzendentale Phänomenologie und ihre Gegner
56
3. Der fragende, schauende und weltkundige Phänomenologe
65
4. Phänomenologie als Wesenswissenschaft vom transzendentalenBewusstsein
71
Bibliographie
78
Husserl and the ‘absolute’
80
1. Husserl’s idealism
81
2. The transcendental turn
85
3. Husserl’s absolute
88
4. Conclusion
96
References
98
Husserls Beweis für dentranszendentalen Idealismus
102
Phenomenology as First Philosophy:A Prehistory
116
I. From Kant to Reinhold’s Elementarphilosophie
122
II. From Reinhold to Fichte’s Wissenschaftslehre
128
III. Some Concluding Remarks on Husserl
134
Bibliography
140
Der methodologische Transzendentalismus der Phänomenologie
143
1. Zwei Argumente für den transzendentalen Idealismus
146
2. Der Aufbau des Beweises des transzendentalen Idealismus
151
3. Methodologischer Transzendentalismus und transzendentalerIdealismus
156
Literatur
160
Part II Phenomenology and the Sciences
162
Husserl contra Carnap :la démarcation des sciences
163
Le pluralisme ontologique de Husserl
165
L’irreconductibilité du psychisme à la choséité matérielle.Sa critique par Carnap
172
Réponse husserlienne à cette critique physicaliste
175
Le cas de la psychè étrangère et de son mode de connaissance :spécificité de la compréhension
181
Critique par Carnap de l’expérience hétéro-psychique
184
Réponses phénoménologiques à ces objections
187
Conclusion
194
Phänomenologische Methodenund empirische Erkenntnisse
196
1. Die phänomenologischen Projekte
199
2. Trennung der Aufgabenbereiche.Transzendental-eidetische Grundlegungsdisziplin, eidetischePhänomenologie und Anwendungen in Nachbardisziplinen
200
3. Möglichkeiten einer indirekten Zusammenarbeit von Phänomenologieund empirischen Wissenschaften. Das kritische Potential und dieErfahrungs-Nähe der Phänomenologie
207
4. Wie man aus zwei Richtungen denselben Tunnel bohren kann.Vorschläge zur Koordination von eidetischer Phänomenologie undkognitiver Neurologie
216
4.a. Eidetik als erfahrungsgegründete Methode
217
4.b. Das Bewusstsein im Blick der kognitiven Neurologie – auf dem Wegzur einer moderat naturalisierten Phänomenologie?
219
Bibliographie
222
Descriptive Psychology and Natural Sciences:Husserl’s early Criticism of Brentano
225
1. Brentano’s criteria in his classification of phenomena
229
2. Physical phenomena vs. primary content in early Husserl
232
3. Primary content and objects of perception
235
4. Husserl and Brentano on the intentionality of feelings
241
5. Critique of Brentano’s epistemic and ontological criteria
245
6. The second Streitfrage
249
Final remarks
252
References
255
Mathesis universalis et géométrie :Husserl et Grassmann
258
1. Théorie de la grandeur extensive et géométrie
265
1.1 Exposé de Grassmann
265
1.2. La critique de Grassmann
274
1.3. Géométrie et mathématique pure
284
2. Arithmetica universalis et géométrie
287
3. Géométrie et mathesis universalis
297
Part III Phenomenology and Consciousness
304
Tamino’s Eyes, Pamina’s Gaze:Husserl’s Phenomenology of Image-Consciousness Refashioned
305
Towards a Phenomenological Account of Personal Identity
335
1. Continuity of Consciousness through Sleep
337
2. Becoming a Person
345
3. Personal Identity
351
4. Conclusion: Person and World
358
Works Cited
361
Husserl’s Subjectivism:The “thoroughly peculiar ‘forms’” of Consciousness and the Philosophy of Mind*
364
§1. What is Philosophy of Mind Philosophy Of?
364
§2. Nature, Consciousness, and the Normative
367
§3. Normative Forms and the Argument Against Psycho-Physical Parallelism
374
§4. Transcendental Subjectivity, Geist, and Absolute Consciousness
378
§5. A Transcendental Concept of Nature?
386
“So You Want to Naturalize Consciousness?”“Why, why not?” – “But How?”Husserl meeting some offspring
391
References
403
Philosophy and ‘Experience’:A Conflict of Interests?*
405
1. Varieties of Transparency
405
1.1. Try For Yourself
407
1.2. Additional Weight
409
1.3. A Self-Fulfilling Prophecy
410
1.4. Artificial Experience
413
2. Catching Consciousness in the Act
415
2.1. Phenomenology and the Philosophy of Wrapping your Mindaround an Orgasm
415
2.2. Experiencing
420
2.3. Experiences
425
3. What’s in a Metaphor?
428
3.1. Nothing In Between
432
3.2. Something in the Way?
434
Bibliography
437
Part IV Phenomenology and Practical Philosophy
439
Self-Responsibility and Eudaimonia
440
1. Authenticity or Self-responsibility.
440
2. Eudaimonia
449
Bibliography
457
Möglichkeiten und Grenzen einer phänomenologischen Theorie des Handelns:Überlegungen zu Davidson und Husserl
460
1. Die gegenwärtige Standardtheorie des menschlichen Handelns
461
2. Erste Überlegungen zu einer Kritik vom phänomenologischenStandpunkt
463
3. Husserls Phänomenolgie des Wollens von 1914
468
4. Möglichkeiten und Grenzen einer phänomenologischen Theorie desHandelns
475
Husserl und das Faktum der praktischen Vernunft:Anstoß und Herausforderung einer phänomenologischen Ethik der Person
482
1. Das Faktum der praktischen Vernunft als philosophisches Problem
482
2. Husserls phänomenologische Konzeption einer ethischenWissenschaft
485
3. Husserls späte Ethik
490
4. Husserls Faktum der praktischen Vernunft in affektiv-personalerDimension
495
Literatur
500
Erde und Leib:Ort der Ökologie nach Husserl
503
Literatur
518
Part V Reality and Ideality
520
The Universal as “What is in Common”:Comments on the Proton-Pseudos in Husserl’s Doctrine of the Intuition of Essence*
521
Introduction
521
1. “The Universal.” Preliminary Explicatory Remarks about the LogicalPhenomenon of Conceptual Universality
523
2. The Traditional Conception of the Universal as What is in Common(from Aristotle to Husserl)
525
3. Critique of the Traditional Conception of the Universal as What is inCommon
534
4. The Conceptual Universal as a Function. The Definition of theUniversality of the Universal in Connection to Gottlob Frege
537
5. Application of the Fregean Redefinition of the Conceptual Universalto Husserl’s Doctrine of Essence and the Intuition of Essence
541
Bibliography
549
Die Kulturbedeutung der Intentionalität:Zu Husserls Wirklichkeitsbegriff
554
La partition du réel :Remarques sur l’eidos, la phantasia,l’effondrement du mondeet l’être absolu de la conscience
567
I. De la substance
567
II. De l’absolu
574
III. De la science
582
IV. Des essences
585
V. Du jugement
592
VI. De la métaphore
602
VII. De la phantasia
611
VIII. Du monde
615
IX. Du non monde
624
X. De la conscience
635
XI. Coda
647
Bibliographie
652
Husserl’s Mereological Argumentfor Intentional Constitution
655
Bibliography
670
Phenomenology in a different voice:Husserl and Nishida in the 1930s
673
1. Husserl’s Phenomenology in the 1930s
674
2. Nishida’s Philosophy of Nothingness in the 1930s
679
3. Conclusion
685
Bibliography
686
Thinking about Non-Existence*
689
A. Introduction
689
B. Brentano
690
C. Intentional Object
692
D. A Dynamic Theory of Reference1
698
E. Free Phantasy2
701
F. On Finitude and Infinitude
709
Bibliography
712
Gott in Edmund Husserls Phänomenologie
716